Tuesday, March 13, 2007

Kejatuhan nilai sosial ummah

Sepanjang dua minggu ini, benar2 merisaukan benakku. Kes-kes hubungan seks sebelum kahwin semakin menjadi2. Bayangkan dalam tempoh dua minggu ini sebanyak 6 kes rogol masuk ke wad. 5 daripadanya bawah umur ( iaitu bawah 18 tahun). Dan kesemuanya bukan kes rogol yang sebenar. Sekadar report polis sebab ibu bapa tahu perihal hubungan seksual itu ataupun ditinggalkan kekasih pujaan hati setelah mahkota peribadi di ratah dengan kerelaan diri.

Kemuncak kes-kes itu di mana salah seorg telah melahirkan anak luar nikah dan anak itu mati. Na'uzubillahi min zalik! Rasa tak percaya benak ini utk menerima. Rasa marah, geram, risau semua ada. Selama ini kes2 sebegitu hanya dibaca melalui suratkhabar ataupun dilihat melalui kaca TV. Ini depan mata sendiri!

Apa nak jadi dengan anak bangsa masa kini? Teringat anak kecil perempuanku di rumah... Bagaimanakah keadaannya 10 thn atau 20 tahun akan dtg? Bayangkan pelajar tingkatan satu sudah boleh melakukan hubungan seks. Cerita mengenai seks tanpa segan silu. Tanpa rasa sekelumit bersalahpun. Tanpa rasa malu untuk memberitahu bahawa dirinya sudah kehilangan dara! MasyaAllah... Apa nak jadi.... Yang lebih memilukan hati daripada 6, lima daripadanya adalah yang mengaku dirinya Muslim. Ah.. di mana letaknya iman.. Di mana nilai Islam dalam diri mereka ini? Runtun hati ini apabila seorg doktor Cina bertanya kepadaku tentang nilai2 Islam itu. Sedangkan dia seorg yg bukan ISlam pun tahu bahwa seks diluar pernikahan adalah haram... apatah lagi kita yg mengucap dua kalima syahadah ini??!!

Ahh.. Aku cukup risau... Risau terutama tentang generasi akan dtg.. DImanakah puncanya? Apa yg perlu ku lakukan utk menyelamat kemelut ini melanda umat ini pada masa akan dtg.. anak2 perempuan daripada merosakkan diri serta anak2 lelaki daripada merosakkan anak dara org....

Di situ aku melihat dgn penuh kekaguman bagaimana kedua ibu dan ayahku mampu memelihara 5 org anak dan dpt faham akan nilai2 ISlam serta betul2 menjaga hubungan antara lelaki dan perempuan yg bukan mahram. Baru ku faham betapa tegasnya kedua ibubapaku dlm melarang hubungan bebas diantara bukan muhrim. Betapa mereka tidak langsung memberi kebebasan kpd anak2 dara mereka semasa mereka masih muda dulu.. Kini aku bersyukur.. dan bertafakur...

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Good luck for u dr Jonah

12:06 PM  
Blogger Hamsatul Azlina said...

Thank you...:)

9:45 PM  

Post a Comment

<< Home